THROTTLE QUADRANT
Zoals is te lezen op de Homepage......heb ik op 13 juli 2013 een gemotorizeerde Threottle Quadrant bij Revolution Simproducts besteld. Hierop heb ik een aanbetaling van 90% gedaan.......MAAR........het is nu 29 december 2014 als ik deze pagina schrijf en ik wacht nog steeds op de levering van de TQ.

Ondanks diverse email, beloftes en verzoeken om teruggave van geld, blijft Eren Yave zich gedragen als een crimineel en weigert de TQ te leveren of het geld terug te storten of zelfs maar op emails te antwoorden,

Ik heb daarom maar besloten om zelf een TQ te bouwen.
Mijn inspiratie verkrijg ik van een website van Scholdan Mogens, een Deense simmer.
Hier is the link naar zijn website: http://www.scholdan.dk/mogens/interesser/flightsim/throttle.htm


Een Belgische simpit bouwer (Rudy) heeft ook een TQ gebouwd en heeft hiervan diverse mooie foto's op zijn website gepubliceerd. Ik heb deze foto's heel vaak gebruikt voor mijn eigen TQ.
Dit is the link naar zijn site: http://www.737ngproject.be/New-TQ.htm#top
The Ultimate goal
De gebruikte materialen voor de TQ zijn:  Trespa, MDF en alluminium.
Ik bebruik Trespa voor de tandwielen, handles en tandriemschijven.
Het materiaal is gemakkelijk te frezen, boren en draadsnijden.
De onderdelen voor een van de throttle handles.
De tandriemschijven zijn gedownloaded van https://sdp-si.com

Daarna gewijzigd m.b.v. een cad programma voor CNC machines (bv Vcarve).

De tandriemschijf heeft 72 groeven en een pitch van 5.08mm en een riembreedte van 9,5mm.
Het tandwiel voor de potentiometer heeft 80 tanden en is module 1.
De tandwielen maak ik met een CAD programma en exporteer het dan naar Vcarve.
De onderdelen voor de throttle handles samen gebouwd. De messing buis is de as voor de handles en tevens de geleiding voor de as van de trimwielen.
De onderdelen voor de speedbrake.
De idle handles.
De flaphandle
Trimwiel
De trimwielen zijn getekend en ontworpen met Aspire 3.0 en daarna
gefreesd met mijn Zoltar CNC Router. Zoals te zien op de beide YouTube
filmpjes.
Een exploded view van de linker throttle handle met reverse levers.
De montage van de diverse micro eindschakelaars ten behoeve van de diverse
flapstanden. Bij het in gebruik nemen bleek de schakelaar voor de stand 25, verkeerd gepotioneerd te zijn.
De rode knop, die op de foto zichtbaar is, is de achterzijde van de potentiometer van de
throttle. Tevens is op de foto ook de schakelschijf van de idle handle te zien.
Op het eerste plaatje is de TQ tijdelijk samen gebouwd om eventuele fouten te ontdekken. Het bleek dat ik was
vergeten om de bedrading voor de TO/GA en AT Disengage druknoppen aan te brengen. Op het tweede plaatje de ravage na het demonteren van de gehele TQ. Immers voor de desbetreffende bedrading moesten de complete throttle handles gedemonteerd worden, en dat waren nu juist de onderdelen die het eerst waren gemonteerd.
Op het laatste plaatje is de TQ weer samen gebouwd MET de vergeten bedrading. Later zal blijken dat er nog een een fout in het ontwerp was geslopen. Het pakket panelen dat aan de rechterkant is gemonteerd was te dik doordat er 1 paneel te veel was gemonteerd. Voor deze fout was het niet nodig om de gehele TQ weer te demonteren. Alleen de as demonteren, om deze 6mm in te korten en het rechter gedeelte om een van de panelen te verwijderen. Daarna was het een kwestie van weer samen bouwen en bijschuren.












Om de aluminium beplating en de houders voor de achtergrond verlichting vast te zetten heb ik M3 zelfborgende
moertjes met epoxylijm in de mdf panelen gemonteerd. Eerst een gat van 6mm boren met een diepte van 10mm
Daarna een beetje epoxylijm toevoegen, dan de moertjes op lange M3 boutjes plaatsen. Het M3 boutje mag niet
door het moertje steken, anders wordt het boutje ook vastgelijmd. Gebruik de lengte van het boutje om het geheel
90 graden ten opzichte van het paneel te zetten. Laat het een nacht drogen en het resultaat is zoals op de foto's
zichtbaar is.

Voor de diverse houders van opdrukken en achtergrond verlichting heb ik 4mm acryl gebruikt met een licht doorlaatbaarheid van 30%. Met behulp van een freesmachine heb ik eerst de uitsparing voor de ledstrips gemaakt
en daarna met de bakoven op 120 graden de ronding tot stand gebracht. Het verwarmen met de oven heb ik alleen
toegepast op de flap indicator. De andere houders heb ik m.b.v. een verf afbrander op temperatuur gebracht en in
vorm gebogen.
De opdrukken zijn gemaakt met een gewone printer en fotopapier. Dit papier is dikker en laat niet te veel licht door.
Voor de ledstrips gebruik ik Cold White, 120 leds per meter, 12 Volt, te verkrijgen bij  https://www.ledstripxl.nl

De uitparing in de houder dient diep genoeg te zijn om te voorkomen dat de ledstrip contact maakt met de onderliggende aluminium afdekking van de TQ.
In de praktijk blijkt het voldoende te zijn de verlichting aan te sturen met 7 tot 8 Volt. De nominale spanning van 12V
blijkt te fel licht op te leveren. Het geheel heb ik dus achter een dimmer gezet.

Op de eerste afbeelding is de montageplaat met de motoren te zien. De bovenste 2 motoren zijn stappen motoren
type 42BYG, 12V en verkrijgbaar bij https://www.kiwi-electronics.nl/robotics
Op de as van deze motoren is een
riemschijf gemonteerd met 24 tanden en 2 eindschakelaars. De eindschakelaars waren oorspronkelijk bedoeld om
in de software te worden opgenomen teneinde de begin en eindstand te markeren en zodoende de stappenmotor
te beschermen. Later bleek dit een verkeerde keuze te zijn geweest en nu zijn de eindschakelaars in het circuit
van der desbetreffende enables van de respectievelijke drivers opgenomen.
Aan de onderzijde van de motorplaat is de DCmotor voor de trimwielen gemonteerd. Dit is een DC motor, type Modelcraft RB35 met een overzet verhouding van 1:50. De motor is te verkrijgen bij  https://www.conrad.nl/

Op de as van de motor is een riemschijf met 14 tanden gemonteerd. Op de as van de trimwielen is een riemschijf gemonteerd met 42 tanden.
De stappenmotor voor de speedbrake (spoiler) is niet gemonteerd. Voorlopig is de speedbrake alleen voorzien van enkele einschakelaars en is deze niet (nog niet) geautomatiseerd.

De eerste afbeelding toont het electronica board, zoals dit in zijn geheel in de TQ zal worden geschoven.
Op het electronica board zijn de beide stepper drivers gemonteerd (de twee zwarte kastjes). Deze zijn net als de
stappen motoren zelf ook bij Kiwi Electronics besteld. Tevens zijn zichtbaar het Arduino motorshield waarop 2 DC motoren of 2 stappen motoren kunnen worden aangesloten (voor speedbrake en trimwheels). Daaronder bevindt
zich het zgn.
Arduino Due / Mega R3 Screw Shield. Dit heb ik besteld bij  http://shop.aqualed-light.com een aquarium shop in Portugal. Onder dit grote screwboard zit de Arduino Mega 2560 verborgen. De input en outputbezetting is
hier te vinden. Zoals is te zien moeten alle kabels nog aangesloten worden.

De diverse draden en kabels zijn aangesloten en de Throttle Quadrant is klaar om in de cockpit te worden geplaatst. Na deze plaatsing zal het geheel nog wel geprogrammeerd moeten worden.
Bij het programmeren maak ik gebruik van Visual Studio 2015, de community versie en als interface tussen Arduino en FSX gebruik ik het voortreffelijke programma Link2FS Multo for FSX for Experts. Dit is een open source programma dat prima samenwerkt met FSUIPC en IFly2FSUIPC. Het programma is te vinden op deze website http://www.jimspage.co.nz/intro.htm

Nadat er een paar vluchten waren gemaakt,  bleek dat de eindschakelaars die gemonteerd waren om de throttlehandles en de stappenmotoren te beschermen tegen te ver doordraaien,  niet goed werkten. Het blijkt nl. dat de opdracht om de stappenmotor van een beginpositie naar een eindpositie te verplaatsen pas wordt beÃĢindigt als de stappenmotor de vereiste aantal stappen heeft gezet. M.a.w. als de motor nog 10 stappen van de eindstand is verwijderd en er volgt de opdracht om nog 50 stappen te maken het programma dan nooit de input van de eindschakelaar detecteerd. Dus heb ik de eindschakelaars van de respectievelijke stappen motoren in serie gezet met de enable output voor de drivers. Als nu de eindschakelaar wordt geactiveerd dan stopt de stappenmotor. Een volgend commando om de andere kant op te draaien wordt daarna vlekkeloos uitgevoerd.